streda 5. augusta 2015

Črevné baktérie, dobré baktérie...

 


Málokedy sa zamýšľame nad tým, teda asi skoro vôbec, že naše trávenie okrem našich orgánov, ovplyvňuje oveľa viacej vecí. Jedným z nich sú črevné baktérie. V našom tráviacom systéme je ich približne až jedno kilo, je to až na neuverenie. Prečo som sa ale práve rozhodla písať o nich? Začalo to ako inak zdravotnými problémami. Hoci sa snažím stravovať zdravo, jej veľa ovocia, zeleniny, minimum pečiva, sladkostí, pijem veľa čistej vody, no v poslednej dobe mi začali problémy s trávením. A tak som hľadala príčinu...

Knihy, časopisy, internet, ... Skúšala som čaje, upraviť ešte viac stravu, no nepomohlo. Mala som zápchy a s tým spojené aj bolesti čriev, keďže som cítila, že nefungovali akoby mali. Dočítala som sa aj o črevných baktériách. naozaj ma až šokovalo, ako málo o nich viem, a ako veľmi sú dôležité. A tak som upravila stravu práve o jogurty s probio kultúrou.

 

 

Poďme prejsť ale k tomu, na čom sa vlastne tieto baktérie podieľajú. V našom tele, najmä hrubé črevo obsahuje približne 200 druhov črevných baktérií a ako som na začiatku uviedla, cca ich váha zodpovedá 1kg. Niektoré z nich, najmä rod lactobacilli a bifidobacteria majú priaznivý vplyv na zdravie. Tieto tzv. probiotiká ovplyvňujú správnu funkciu trávenia, rovnováhu mikroorganizmov v tele, podporujú imunitu, čistenie tela (prejavuje sa to zdravou kožou, bez exémov a akné), bránia telo pred škodlivými baktériami (vytvárajú hnačku-spôsobujú tzv. črevnú chrípku), zvyšujú odolnosť voči infekciám, tiež prekrvenie črevnej sliznice, pomáhajú pri rozklade nevstrebaných zvyškoch potravy, znižujú možnosť vzniku rakoviny hrubého čreva.


 

 

Problém s rovnováhou baktérií vzniká v tele napríklad vtedy, ak sa žalúdok prekyslí. Narúša ju strava s veľkým obsahom cukrov, tiež antibiotiká, hormonálne prípravky, silné lieky, málo tekutín, ... Vtedy sa v tele, v kyslom prostredí, množia kvasinky, plesne a zlé baktérie. Náš organizmus si nevie sám obnoviť dobré črevné baktérie a to je kameň úrazu. My ani nevieme, čo je zlé, ale nastupujú zdravotné problémy. Ako napríklad zápchy, hnačky, slabé vstrebávanie živín (najmä vitamínov a minerálnych látok), zvyšovanie alebo naopak, znižovanie hmotnosti, chrípka, slabosť, bolesti hlavy,... Preto je dôležité nezabúdať na črevné baktérie a pravidelne ich prijímať.
 

 

Zaručene ich nájdete v:

kyslomliečnych výrobkoch: kyslé mlieko, kefír, acidko, cmar. 

jogurtoch: pozor! musia však mať na sebe napísané, že obsahujú probiotiká alebo lactobacillus acidhopilus

tiež: kyslej kapuste a v kyslých uhorkách




 

 

 

 

 Značky niektorých jogurtov, ktoré zdravé baktérie obsahujú:







 
M✿ 
(*niektoré informácie boli použité z internetu)

 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára